Caritas helpt minderheden op de vlucht

Caritas International België Caritas helpt minderheden op de vlucht
21/08/2014

Waarom een vredelievend volk verjagen? “We kregen geen andere keus dan te vertrekken”, zegt Nagham , die net met haar familie is aangekomen in Jordanië. Ze worden opgevangen door Caritas. Ze ontvluchtte de Irakese stad Mosul nadat het in handen was gevallen van de IS. “We mochten niets meenemen, geen geld, geen kleren, geen goud, geen herinneringen, helemaal niets,“  zucht ze.  “Gewoon omdat we christen zijn, worden we het land uitgejaagd. We zijn een vredelievend volk, hoe kan dit toch gebeuren?”

Mosul was ooit de thuisbasis van 60.000 christenen. Christelijke gemeenschappen leefden er al sinds de tweede eeuw. Met de verovering in juni van de tweede grootste stad van Irak, zijn intussen alle christenen verdwenen. Verdreven of vermoord.

1.2 miljoen verplaatste personen

1,2 miljoen mensen zijn sinds januari op de vlucht geslagen voor het escalerende geweld in het noorden en midden van Irak. Door het politieke vacuüm in het land, krijgt de Islamitische Staat vrij spel om haar strenge Islamitische regels op te leggen aan minderheden zoals christenen, Yazidi’s, koerden e.a. Christenen kregen zware keuzes voorgeschoteld:  zich bekeren tot de Islam,  beschermgeld betalen of vermoord worden.

Duizenden sloegen op de vlucht naar Koerdisch gebied, de Nineva-vallei en de Sinjarberg aan de Turkse grens waar ze geconfronteerd werden met honger en zware levensomstandigheden.  Talrijke andere families staken de grens over naar Turkije en Jordanië.

Ondanks de luchtaanvallen die de VS uitvoert om de opmars van de IS te stuiten, is er voor de kwetsbare minderheidsgroepen weinig veranderd op de grond. Nog steeds laten families door angst en honger have en goed achter om veilige oorden op te zoeken.

Caritas helpt op alle fronten

Vele verplaatste gezinnen bevinden zich momenteel in Koerdisch gebied in Irak. Caritas Irak en lokale parochies zorgen dat o.a. Bashars gezin en vele andere voedsel, water, beddengoed en hygiënische benodigdheden krijgen in Erbil, Dohuk en Zakho. Samen met Caritas USA zullen de komende 6 maanden 30.000 gezinnen geholpen worden.

Caritas Jordanië verwelkomt 1000 Iraakse christenen in Amman die worden overgevlogen uit Erbil. Eenmaal aangekomen, brengt Caritas hen naar lokale kerkcentra en scholen op tien verschillende locaties over het land. Ze krijgen er onderdak, water, voedsel en hygiënekits.

Un nombre important de réfugiés irakiens atteignent la Turquie, en témoignent les 500 demandes d’asile quotidiennes à Ankara. Eux aussi n’ont rien pu emporter dans leur fuite. Caritas International appuie Caritas Turquie dans sa réponse pour aider les familles relogées à Istanbul. Elles reçoivent de la nourriture, des coupons non-alimentaires, des soins médicaux, un suivi psychosocial et un soutien financier.

Caritas International België Caritas helpt minderheden op de vlucht

Uw solidariteit maakt een verschil!

Bedankt aan allen die het lot van opgejaagde Iraakse minderheden niet onverschillig laat. Uw steun zorgt ervoor dat talrijke gezinnen in waardigheid overleven. Blijft de acties van Caritas steunen in de regio zodat we kunnen ingrijpen bij degenen die het het hardst nodig hebben!

• Help ons helpen en doe een gift op BE88 0000 0000 4141 van Caritas International met vermelding “Midden-Oosten” of schenk online.
  • Of kom op zondag 31 augustus  om 18 uur talrijk naar de Basiliek van Koekelberg waar een gebedswake zal gehouden: “Christenen in het Oosten verenigd met de christenen van het Westen: hetzelfde geloof, hetzelfde gebed, dezelfde solidariteit voor leven en vrede in het Oosten.”

Verwant nieuws

Alle nieuwsberichten